Godziny pracy pedagoga szkolnego
Paulina Węclewska
Poniedziałek: 9.30-10.30, 13.30-14.30
Wtorek: 13.30 - 14.30
Środa: 8.30 - 10.00, 13.30 - 14.30
Czwartek: 8.30 - 10,30, 13.30 - 14.30
Piątek: 9.00-10.00, 10.30 - 11.00, 13.30 - 14.30
Godziny pracy psychologa
Agnieszka Żakowska
Wtorek: 7.30 - 10.30
Czwartek: 7.30 - 10.20
Piatek: 7.30- 12.30
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.
ZAKRES DZIAŁAŃ LOGOPEDY
Zajęcia logopedyczne mają zwykle ściśle określony przebieg, który uzależniony jest od etapu logoterapii (etap wywoływania głoski różni się w swym przebiegu od etapu jej utrwalania i doskonalenia). Poza tym charakter zajęć dostosowuje się również do rodzaju i siły zaburzenia, wieku dzieci i ich indywidualnych możliwości. Są jednak pewne elementy, które występują podczas większości zajęć logopedycznych. Należą do nich:
· ćwiczenia oddechowe
· ćwiczenia doskonalące sprawność narządów mowy – „gimnastyka buzi i języka”
· ćwiczenia doskonalące artykulację głosek i rozwijające mowę.
Ze względu na to, że większość dzieci objętych opieką logopedyczną, to dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, zajęcia mają formę zabawową. Aby je uatrakcyjnić logopeda wykorzystuje wiele różnorodnych pomocy logopedycznych.
Mimo stosowania metod zabawowych ćwiczenia mające na celu likwidowanie wad i zaburzeń mowy mogą być dla niektórych dzieci nużące i wyczerpujące. Aby temu zapobiec logopeda przeplata je zabawami i ćwiczeniami manualnymi (kolorowanki, układanie puzzli, wyklejanki).
Dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne gromadzą w zeszytach, teczkach przerabiane ćwiczenia. Dzięki temu mogą je powtarzać i utrwalać w domu.
W razie potrzeby rodzice uczestniczący w zajęciach są szczegółowo instruowani, co do sposobu kontynuowania ćwiczeń w domu.
Systematyczny udział w zajęciach, cierpliwe, wytrwałe i rzetelnie prowadzone ćwiczenia, a także współpraca logopedy z rodzicami przynoszą oczekiwany efekt – prawidłową mowę
DLA RODZICÓW
- Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
- Wystarczy trochę chęci i 10 – 15 minut dziennie na ćwiczenia.
- Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię logopedyczną trzeba włożyć dużo więcej wysiłku.
- Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
- Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenia w szkole.
- Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem - ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
- Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
- Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
- Bądźcie wyczuleni na wymowę Waszego dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
- Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
- Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek…
- Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
- Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji.